De kracht van LinkedIn; maar wie te volgen?

De afgelopen tijd open ik steeds vaker de LinkedIn app. Die is makkelijk om je werkrelaties in te onderhouden. En hoewel ik weet dat de algoritmes mij selectief informatie aanbieden, is LinkedIn is toch steeds vaker een informatiebron. Maar wie en welke organisaties zijn aardig om volgen? Onderstaand mijn bevindingen van de afgelopen jaren, welke dames ik persoonlijk volg én welke organisaties voor LIKE RIDING A BIKE.

Krachtig medium

Nooit geweten overigens dat er zoveel mensen ‘piegen’ (gluren, zoals een vriendin dat noemt) op LinkedIn. Onze eerste post in november 2017 werd in één dag door 1150 mensen bekeken. En het zelfgemaakte filmpje dat we maakten van #businessboostlive werd door onze beide netwerken in een paar dagen meer dan 5500 x bekeken. Wat een krachtig medium kan Social Media zijn! En als je actief bijdraagt, zorgt het LinkedIn algoritme ervoor dat likes / posts vaker bij anderen te zien zijn.

“ons zelfgemaakte filmpje van #businessboostlive, werd in een paar dagen meer dan 5500x bekeken”

Influencers

Naast je eigen netwerk uitbreiden met connecties kun je ook LinkedIn Influencers gaan volgen. Dat zijn ‘s werelds belangrijkste denkers, leiders en innovators. De lijst verandert regelmatig en bestaat uit rolmodellen voor LinkedIn gebruikers. De profielen van Influencers worden onderhouden door een team van LinkedIn journalisten die de content samen met de Influencer maken / posten. Voor het volgen van Influencers hoef je niet met ze te connecten. De content die zij delen komt ook in jouw informatie feed. Zelf volg ik al enige tijd onderstaande Influencers.

  • Sallie Krawcheck –  CEO en Co-Founder van Ellevest, een wereldwijd netwerk van vrouwelijke professionals gericht op financiële empowerment van vrouwen. Wekelijks zet ze een inspirerend rolmodel in de spotlight via #FinancialFeministFriday. Haar posts zijn actueel, prikkelend en vaak herkenbaar. Het is wel erg Amerikaans.
  • Arianna Huffington – Founder en CEO van Thrive Global en ex-CEO van de Huffington Post. Thrive Global is een online magazine voor ‘de herdefinitie van succes; leef een leven vol gezondheid, wijsheid en wonderen’. Haar posts zijn vaak herkenbaar, blikverruimend en om over na te denken.
  • Susan Cain – mede oprichtster van de Quiet Revolution, ‘Unlocking the Power of Introverts’ over hoe we de kracht van introverts meer kunnen leren waarderen en inzetten.
  • Lisa Messenger – Australische multimedia onderneemster die schrijft over business, ondernemen en lifestyle. Haar online magazine The Collective Hub bestaat ook in print in 37 landen.

Digital / Tech dames

Als STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) profiel met interesse voor digitalisering volg ik Technionista’s Tamira van Roeyen. Onze blogster Marlies Slegers heeft vaak interessante mediawijsheid tips over Kids & Online. Daarnaast is er een aantal Nederlandse onderneemsters, journalisten en schrijfsters zoals Janneke Niessen o.a. co-founder van de ‘Inspiring 50’ (meest invloedrijke Tech vrouwen), Mireille van Eck-van Ark (BNR eindredacteur), Miloe van Beek, Sanne Walvisch (redacteur digitaal FD), Saskia Nijs en Marianne Zwagerman.

Voor mij persoonlijk zijn de Digitaliserings experts Anouk Vos en Mary-Jo de Leeuw niet te missen, met hun initiatieven als Women in Cyber Security Foundation en de Cyberwerkplaats. Noemenswaardig vind ik Snezana Zivcevska-Stalpers (IBM en ambassadeur van de Verenigde Naties) met haar frequente posts. Speciale aandacht verdient een van mijn persoonlijke rolmodellen Louise van Hoof (Deloitte) met haar frisse kijk op digitalisering en als oprichtster van het platform Women in STEAM.

Netwerkclubs en top-50 ‘lijstjes’

Vanuit LIKE RIDING A BIKE volgen we ook een aantal off- en online vrouwennetwerken met vaak een sterke vrouw als boegbeeld. Zo zijn er:

Ook volgen we met plezier organisaties als Women Inc., Opzij en Girlboss (internationaal, voor moderne vrouwen die actief verantwoordelijkheid willen nemen) voor onze dagelijkse dosis content en inspiratie.

Ongetwijfeld heb ik allerlei andere dames en organisaties nog niet ontdekt. En veel inspirerende rolmodellen zijn (nog) niet zo actief op LinkedIn. Interessante mannen om te volgen komen graag volgende keer aan bod.

(Visited 360 times, 1 visits today)

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *