Hoe maak je jezelf zichtbaarder?

‘Zichtbaarder worden’ helpt je ambities. Tegelijkertijd wordt de wereld beter van jou als vrouwelijk rolmodel. Maar hoe doe je dat, jezelf zichtbaarder maken? Expert Janneke van Heugten, succesvol ondernemer en oprichtster van het Mediaplatform VIDM, daagde 20 ambitieuze vrouwen uit tijdens de eerste LIKE RIDING A BIKE BREAK.

Wordt zichtbaarder; voor jezelf én voor de volgende generatie

Waar te beginnen als je actief wilt bijdragen aan meer gelijkwaardigheid in de wereld? Zelf rolmodel worden, is een concrete eerste stap. Daarom dit thema voor deze eerste LIKE RIDING A BIKE BREAK. Na Suzanne’s introductie, vertelt Janneke over haar persoonlijke missie. Janneke bleef zelf altijd liever achter de schermen. Ook privé duwde ze zichzelf niet naar voren. Wat er voor zorgde dat ze regelmatig over het hoofd werd gezien. Ook op belangrijke momenten. In 2008 kwam naar voren dat mannen vijf keer vaker dan vrouwen een podium in dagbladen krijgen. Als je jezelf niet zichtbaar maakt, word je letterlijk over het hoofd gezien. Ze besefte is dat zowel vrouwen als de media een rol hebben om vrouwen meer zichtbaar te maken. Dat was haar drijfveer om platform VIDM (Vaker in de Media) op te richten.

Nederland heeft méér vrouwelijke olympische medaillewinnaars

Janneke stelt dat vrouwen in Europese kranten slechts op 30% van de foto’s staan. En dan zijn ze vaak te zien als: moeder, echtgenote van, actrice of model. Als expert komen ze slechts 12% aan het woord in de Nederlandse media. Sportvrouwen komen slechts 5% aan bod in het sportkatern. Terwijl we in Nederland méér vrouwelijke olympische medaillewinnaars in de top 10 hebben dan mannen.

‘Meiden hebben dus te weinig voorbeelden en rolmodellen in de media. Dat maakt dat ze al op jonge leeftijd hun toekomstdromen opgeven; ookwel de ‘Dream gap’ genoemd. ‘You can’t be, what you can’t see..’ is een treffend filmpje dat Janneke maakte om het belang van nieuwe, vrouwelijke rolmodellen te benadrukken.

Hoe doe je dat dan: zichtbaarder worden?

‘Zichtbaarder worden is vooral een investering in je eigen ontwikkeling’, aldus Janneke. De basisingrediënten zijn: expertise, een missie en een uitgesproken mening. Met een écht bijzonder verhaal, actualiteit of iets van maatschappelijk belang. Dat heeft nieuwswaarde. En dan niet direct met je inhoudelijke expertise een oplossing (de pleister) aandragen voor het probleem (de wond). ‘In de benadering van de pers is het belangrijk dat je de wond bloot legt, voordat je met de pleister komt aanrennen’.

Leg eerst de wond bloot, voordat je met de pleister komt aanrennen

Waar dan te beginnen? Er bestaan zoveel media. Janneke adviseert te onthouden welke journalisten schrijven over jouw expertise. Ze zijn altijd op zoek naar nieuws en meningen. En via social media maak je gemakkelijk contact met ze. Een makkelijk en laagdrempelig medium zijn ook de vakbladen, die zitten vaak te springen om content. Met het prachtige filmpje Dare inspireert ze vervolgens de zaal: Durf jij het aan?

Met deze vraag en twee andere vragen gaan we in drietallen uiteen voor een korte break-out. Eenmaal terug in de zaal wordt er nog hevig na gediscussieerd: Hoe kan ik klein beginnen en zichtbaarder worden binnen mijn onderneming? Zijn we als ambitieuze vrouwen niet te kritisch op elkaar? ‘Jazeker, we moeten liever voor elkaar zijn,’ aldus Janneke. Een wereldwijde manager IT services bij een succesvolle multinational zegt: ‘Ik kan nog niet helemaal inschatten wie er op mijn verhaal zit te wachten.’ Ja, het is een dunne lijn, maar wees vooral niet te bescheiden om jezelf meer te profileren. Mannen hebben daar veel minder moeite mee.

Wees vooral niet te bescheiden om jezelf meer te profileren

Als bedankje was er voor iedereen een kleine cactus. ‘Voor op een zichtbare plek, zodat hij je kan blijven prikkelen om zichtbaarder te worden’, zegt Monique. Achteraf blijkt dat ook Janneke – daar op de 13de verdieping van het Central Post gebouw in Rotterdam – werd geprikkeld. Ze nam de dag erna direct actie op een aanvraag om te spreken in Chili.

De online evaluatie achteraf leverde veel positieve reacties (professioneel, prikkelend op de juiste toon, verrassend en verfijnd) én goede feedback voor verbeteringen. Kortom: we zijn erg trots op deze eerste – voor ons ook leerzame – BREAK. Bedankt alle aanwezigen en Janneke voor de inspiratie, nieuwe inzichten en energie.

Graag tot bij de tweede BREAK op 22 januari waarin Barbara Rogoski je uitdaagt meer met passie te spreken!

 

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *