Je bent scherp, goed voorbereid en redelijk zelfverzekerd voor elke vergadering en presentatie. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw visie, jouw verhaal écht aankomt en gehoord wordt? Barbara Rogoski, gerenommeerd TEDx coach, daagde tijdens de tweede LIKE RIDING A BIKE BREAK bij New Fork 25 vrouwen uit met meer passie en ‘presence’ te spreken en daarmee hun zichtbaarheid en impact op executive niveau te verbeteren.
Na de eerste succesvolle BREAK waarin Janneke van Heugten ons inspireerde om zichtbaarder te worden in de media, geeft Barbara vervolg aan het thema zichtbaarheid met de workshop ‘Speaking with passion: The importance of presence and storytelling on your career’. Barbara start haar verhaal met de boodschap dat om echt impact te maken het hele pakket moet kloppen. ‘Daarbij gaat het om zelfvertrouwen, een kort en bondige inhoud (met wat, waarom en hoe) en overtuigingskracht waarom jouw idee beter is dan de rest.’
‘Maar het is voor vrouwen nog helemaal niet zo makkelijk om daaraan te voldoen’, legt Barbara daarna uit. ‘Vrouwen hebben bijvoorbeeld veel meer dan mannen last van het zogenaamde imposter syndroom. Dat zorgt ervoor dat veel succesvolle vrouwen geneigd zijn te geloven dat zij niet intelligent zijn en dat anderen hen te hoog inschatten. En dat leidt tot een gebrek aan zelfverzekerdheid. Ook gaan vrouwen vanuit nature meer met hun stem omhoog aan het einde van een zin of ze stellen zich meer in de achtergrond op, wat krachtig overkomen automatisch ondermijnt’.
IF YOU’RE NOT AT THE TABLE, YOU’RE ON THE MENU
‘Wat kan je dan doen om te zorgen dat je wel impact maakt? Werk aan je ‘presence’. Bij presentaties geldt: loop ‘tall’ het podium op (en oefen dit ook!). Zorg altijd voor een goede openings en slotzin en leer die uit je hoofd (als je dan tussendoor per ongeluk ‘afdwaalt’ dan kan je verhaal met een goede slotzin toch nog indruk maken). Maak oogcontact, bouw een glimlach in, sta stil én stevig (op 2 voeten, benen niet gekruist) en zeg nooit sorry!’ En probeer ten allen tijde als een leider over te komen. Want zoals Corinne Vigreux van TomTom zo mooi zegt: ‘If you’re not at the table, you’re on the menu’.’
‘Werk ook aan je zelfverzekerdheid. Betrek bijvoorbeeld fouten niet automatisch op jezelf. Wordt je bewust van gedachten die het vertrouwen in jezelf ondermijnen zoals ‘ben ik wel goed genoeg’. En bedenk met welke woorden je graag over jezelf zou willen spreken en gebruik die vervolgens ook.’ Ook geeft Barbara aan dat het belangrijk is om complimenten écht te ontvangen. ‘Hoe oncomfortabel ook, laat het compliment binnenkomen, lach en zeg ‘dankjewel’. Als je goed complimenten kan ontvangen, zal je ook vaker complimenten krijgen. En dat is goed voor je zelfvertrouwen. En last but not least: help andere vrouwen om te groeien en dan zal jezelf ook groeien!’
HELP ANDERE VROUWEN GROEIEN, DAN ZUL JE ZELF OOK GROEIEN
Na alle tips over ‘presence’ en zelfvertrouwen is het tijd voor voor de inhoud. Barbara legt uit hoe je aan de hand van een probleem, een oplossing en jezelf als ‘hero’ heel snel een korte, krachtige en heldere ‘business-story’ kan maken. In tweetallen krijgen we vervolgens de opdracht om tot een story te komen. Tijdens de presentaties van de story’s blijkt al snel dat we het nog niet zo makkelijk vonden om onszelf als hero neer te zetten danwel te zien. Toch weer dat imposter syndroom of gewoon Nederlandse bescheidenheid? Barbara adviseert dat je ook een team als hero kan neerzetten. ‘Maar vergeet dan vooral niet ook je eigen rol daarin goed te benoemen!’
Als bedankje was er dit keer pindakaas van New Fork, een zakje passiebloemzaadjes als metafoor voor het uitgroeien tot iets bijzonders en Barbara’s top 10 Tedx Talks. Met op nummer 1 ‘Know your worth and then ask for it’ van Casey Brown. Watch and learn!